Sivuston ylläpitäjä


Ammattiliitto Pro
Selkämerenkuja 1 A
00180 Helsinki
www.proliitto.fi
jasenpalvelu@proliitto.fi
Puhelin 09 172 731

Liity jäseneksi nyt

Liity Pron jäseneksi tästä.

Kiinnostuitko?

Voit tilata isännöintialaa hoitavan Pron sopimusala-asiamiehen keskustelemaan sinun ja työtovereidesi kanssa isännöintialan kysymyksistä ja haasteista. Kerro meille mikä työpaikallasi askarruttaa, räätälöimme tilaisuuden tarpeisiinne. Ota yhteyttä!

Keskustelu

isännöitsijäEi uusia asiakkaita, kiitos!7.4.2018 12:00
Isännöintihommat ovat siinä mielessä ikäviä, että bisnes skaalautuu huonosti. Suomeksi tämä tarkoittaa sitä mitä tapahtuu, kun pieneen isännöintitoimistoon tulee uusia taloyhtiöitä asiakkaaksi: työntekijälle laitetaan yksi, kaksi ehkä kolme taloyhtiötä lisää hoidettavaksi, mutta työntekijän palkkaa ei nosteta. Tämä on eriskummallinen tilanne! Työntekijä on jo entuudestaan täystyöllistetty nykyisten taloyhtiöiden kanssa eikä 40 tuntia viikossa tunnu aina riittävänä kaikkien asioiden laadukkaaseen ja tinkimättömään hoitamiseen.

Laitetaan työntekijälle pari taloyhtiötä lisää ja mitä tapahtuu? Pitää painaa niitä kuuluisia palkattomia ylitöitä! Alallahan ei seurata työaikaa eikä ylitöistä makseta. Oma työantajani maksaa vain kiinteitä kokouspalkkioita työajan ulkopuolella pidetyistä kokouksista. Muusta ylityöstä ei makseta mitään.

Yhtälö on kuvottaja ja kieroutunut: tarjouspyynnöt ja erityisesti uudet asiakkaat ovat hyvä juttu, mutta se ei voi tarkoittaa sitä, että raha eli taloyhtiöltä veloitettava isännöintipalkkio menee isännöintitoimiston omistajan taskuun, työntekijälle ei makseta aikaisempaa enempää, mutta työntekijältä odotetaan uusien asiakkaiden hoitoa (ilmeisesti palkattomia ylitöitä tehden?). Aika monta uutta taloyhtiötä pitää ottaa ennen kuin kynnys ylittyy, että isännöintitoimistoon palkataan uusi isännöitsijä. Siihen asti hommat hoidetaan palkattomilla ylitöillä, isännöintitoimiston omistaja laittaa rahat taskuunsa ja menee pankin kautta kotiin vihellellen tyytyväisenä.

Alalla on paljon ongelmia. Jotain on pielessä, jos työntekijä toivoo, että isännöintitoimistoon ei tule uusia taloyhtiöitä asiakkaaksi. Jotain on pielessä, jos työntekijän toiveena on, että nykyisistä asiakkaista yksi tai kaksi irtisanoisin sopimuksen, jotta työmäärä vähän pienenee eikä tarvitsisi enää tehdä palkattomia ylitöitä.

Kuka työantaja eli yrittäjä rakentaa fiksuudessaan mallin, jossa työntekijän intressi on se, että isännöintitoimisto ei saa uusia asiakkaita ja vanhoistakin olisi hyvä, jos yksi tai kaksi irtisanoutuu? Yhtälö on kuvottaja ja kieroutunut, ja sen ovat luoneet yrittäjät, jotka päättävät työntekijöiden palkan perusteet. Työntekijän palkka ja palkitseminen pitää olla rakennettu niin, että myös työntekijä hyötyy rahallisesti siitä, että isännöintitoistoon saadaan uusia taloyhtiöitä asiakkaaksi. Nykyisellään työntekijää ?rangaistaan? siitä, että saadaan uusia asiakkaita. Uskomatonta!

Eivätkö yrittäjät mieti näit asioita, vai olemmeko me työntekijät ainoita, jotka käyttävät lauantaina aikaa bisnesasioiden pohtimiseen? Uskomatonta!

isännöitsijäRe: Ei uusia asiakkaita, kiitos!7.4.2018 12:08
Tuosta kun korjaa pari kirjoitusvirhettä ja lähettää Suomen Isännöintiliittoon, niin saadaan toimistusjohtaja Tero Heikkilälle vähän mietittävää. Alkaa kyllästyttää hänen pääkirjoituksensa, että isännöintialan yritysten kannattavuutta pitää parantaa. Väite on totaalista soopaa! Alan kannattavuus on huipussaan! Ainut mitä tarvitsee parantaa, on työntekijöille maksettava palkka!

OsakasRe: Ei uusia asiakkaita, kiitos!7.4.2018 21:51
https://www.isl-open.fi/blogi/2018/02/15/24097

Mikko Virkamäki on jo aiemmin tuonut asian esille. Liitto on isännöintiyritysten liitto, ei isännöitsijöiden. Liitto ajaa isojen etua. Tai on pyrkinyt ajamaan. Nyt kaikille on varmaan selvää, jotta isot eivät valtaa koko alaa. Monet ostaa yrityksiä ja samalla asiakkaita poislähteneiden tilalle.

Osaavien isännöitsijöiden pitäisi pystyä perustamaan omia pieni yrityksiä. Jäisi välikäsiä ja kiinteitä kuluja pois.

isännöitsijäRe: Ei uusia asiakkaita, kiitos!29.8.2018 23:50
Edelleen ajankohtainen asia. Onko kommentteja?

Lisää taloyhtiöitä työntekijän niskaan, mutta ei lisää palkkaa. Missä menee raja?

isännöitsijäRe: Ei uusia asiakkaita, kiitos!1.9.2018 15:25
"Lisää taloyhtiöitä työntekijän niskaan, mutta ei lisää palkkaa. Missä menee raja?"

Ei ole rajaa. Yrittäjä vähentää omaa taakkaansa ja kaataa työntekijän niskaan niin monta taloyhtiötä kuin huvittaa. Työntekijällä taloyhtiöitä 24, 25, 26, 27... Lisätään määrä yksi kerrallaan! Työntekijä painaa 10-12 tunnin työpäivää brutto 2500 euron kuukausipalkalla. Yrittäjä käy kääntymässä toimistolla ja tekee 6 tunnin työpäivää.

Tietysti huima ero työntekijän ja yrittäjän työmäärässä näkyy palkanmaksun hetkellä: yrittäjän palkka on paljon suurempi. Kuuluuhan hänen tienata, kun työntekijä pyörittää firmaa. Hänellä on yrittäjän riski, mikä se onkaan? Ilmeisesti se, että työntekijä irtisanoutuu, vie asiakkaat mukanaan ja kaataa firman.

Ei siis ehkä kannata maksaa työntekijälle liian pientä palkaa ;)

isännöitsijäRe: Ei uusia asiakkaita, kiitos!29.9.2018 12:30
Miten muilla? Syksy jo pitkällä ja uusia taloyhtiöasiakkaita ilmeisesti ovella. Lisätään näitä yksitellen työntekijäisännöitsijän harteille: 25, 26, 27... taloyhtiötä.

Missä menee raja? Työntekijäisännöitsijän palkka ei tietenkään nouse, kun isännöintitoimistoon tulee uusi taloyhtiö asiakkaaksi ja se annetaan työntekijän hoidettavaksi. Yrittäjän näkökulmasta mahtavaa bisnestä. Työntekijän näkökulmasta aivan p******tä. Työmäärä lisääntyy jatkuvasti, palkka pysyy samana. No, mikäs siinä palkattomia ylitöitä paiskiessaan. Huonomminkin voisi olla.

isännöitsijäRe: Ei uusia asiakkaita, kiitos!30.9.2018 22:45
Tähän toivoisi kommentteja. Kuinka paljon taloyhtiöitä voi kaataa isännöitsijän niskaan ilman, että palkka nousee yhtään?

Miten muissa toimistoissa? Onko tosiaan niin, että taloyhtiöiden lukumäärän lisääntyminen ei oikeasti vaikuta työntekijäisännöitsijän palkkaan? Sinulla oli vastuullasi ehkä 23 taloyhtiö kaksi vuotta sitten, 25 taloyhtiötä viime vuonna ja tällä hetkellä hoidat 27 taloyhtiötä. Kuukausipalkkasi on muuttumaton vuodesta toiseen. Meneekö se näin?

isännöitsijäRe: Ei uusia asiakkaita, kiitos!4.11.2018 11:40
Jos työntekijä ei halua harteilleen uusien asiakkaiden mukanaan tuomaa painolastia, niin ei taida yrittäjääkään kiinnostaa asiakkaat. Tasaiseen tahtiin kuorma liukuu minun niskaani. Miten tämä voikaan mennä näin? Yrittäjä eli työantajani on onnistunut vähentämään omaa kuormaansa kolmella taloyhtiöllä: kaksi yrittäjän vastuulla ollutta taloyhtiötä irtisanoi isännöintisopimuksensa ja keventääkseen kuormaansa entisestään, yrittäjä antoi yhden hankalan ja erittäin paljon työllistävän taloyhtiön minun vastuulleni. Sarkastinen kiitos siitä!

Nyt toimistoomme on tulossa uusi taloyhtiö asiakkaaksi. Voitte arvata kummalle se tulee? Minulle tietenkin. Ei sen takia, että yrittäjää ei kiinnosta työnteko vaan jo senkin takia, että kyseinen taloyhtiö haluaa minut nimetyksi isännöitsijäksi. Yrittäjä ei kelpaa hoitamaan heidän asioitaan. Onneksi yrittäjä kelpaa ottamaan rahat vastaan uudelta taloyhtiöltä. Tuskin yrittäjä omasta palkastaan haluaa tinkiä, vaikka muutama taloyhtiö on irtisanoutunut ja hän on keventänyt taakkaansa. Työntekijän palkan ei tietenkään ole syytä nousta vaikka työmäärää lisätään kahdella hankalalla ja työllistävällä taloyhtiöllä. Tämä on isännöintitoimiston logiikkaa.

Näin pyörii bisnes meidän isännöintitoimistossamme tällä hetkellä. Miten muilla? Onko asiakkaita tulossa vai menossa ja millä perusteella ne jaetaan isännöitsijöille?

työntekijäisännöitsijäRe: Ei uusia asiakkaita, kiitos!6.11.2018 15:17
"Miten muilla? Onko asiakkaita tulossa vai menossa ja millä perusteella ne jaetaan isännöitsijöille?"

Asiakkaita näyttää tulevan silloin tällöin uusia, jaetaan niille joilla vähiten asiakkaita. Asiakasmäärä ei näytä sinänsä muuttuvan kauheasti, lähtijät ovat useimmiten irtisanottuja toimiston toimesta.

Ymmärrän kuvailtua yrittäjää, eihän se yritys ole olemassa siksi että yrittäjä saa tehdä mahdottomasti töitä vaan siksi että yritys tuottaa omistajalleen mahdollisimman paljon suhteessa yrittäjän tekemään työmäärään. Yrittäjä sitten itse säätää omaa työmääräänsä haluamallaan tavalla.

IATRe: Ei uusia asiakkaita, kiitos!9.11.2018 14:19
" Nyt toimistoomme on tulossa uusi taloyhtiö asiakkaaksi. Voitte arvata kummalle se tulee? Minulle tietenkin."

Ymmärrän, että firman on oltava kannattava ja jokaisesta yksittäisestä uudesta taloyhtiöstä ei palkkatyössä oleva isännöitsijä kostu taloudellisesti mitenkään, mutta meillä ainakin on käytäntö, että jos työmäärä oleellisesti muuttuu (useampi uusi asiakas) ja firman liikevaihto tätä myöten kasvaa, niin se näkyy myös isännöitsijän palkassa.

Se vanha nyrkkisääntö eli isännöitsijän kuukausipalkka on noin kolmannes taloyhtiöiden verottomasta kuukausihinnasta kannattaa pitää tässäkin muistissa. Eli jos uuden kohteen veroton kuukausihinta on 600 euroa, niin siitä pitäisi siis lohkaista se oma siivu isännöitsijän palkkaan.

isännöitsijäRe: Ei uusia asiakkaita, kiitos!10.11.2018 17:43
"...eihän se yritys ole olemassa siksi että yrittäjä saa tehdä mahdottomasti töitä vaan siksi että yritys tuottaa omistajalleen mahdollisimman paljon suhteessa yrittäjän tekemään työmäärään. Yrittäjä sitten itse säätää omaa työmääräänsä haluamallaan tavalla."

Ymmärrät yrittäjää, mutta et työntekijää? En kerjää sympatioitasi, mutta kun luen tämän ketjun alusta loppuun, ei minulle tule ensimmäisenä mieleen, että "joo, ymmärrän yrittäjää". Yrittäjä raiskaa ja uuvuttaa työntekijänsä teettämällä rajattomasti ylitöitä ja siinä sivussa rikkoo Suomen lakeja (mm. ei työaikaseurantaa, ei palkkaa ylitöistä), ja sinä "ymmärrät yrittäjää". Se on tosi hienoa se!

Naureskelen usein sitä, miten yrittäjät leikkivät sekä marttyyriä että hyväntekijää. Hyväntekijää siinä mielessä, että he työllistävät ihmisiä. Totuus on juuri mainitsemasi: revitään työntekijästä KAIKKI irti. Työntekijä saa painaa vaikka 20 tuntia palkattomia ylitöitä viikossa. Yrittäjä tulee töihin klo 9 ja lähtee kotiin kun huvittaa. Tärkeintä on, että yrittäjä pääsee syyslomallaan etelän lämpöön. Työntekijä ei saa pitää edes kaikkia lakisääteisiä vuosilomiaan!!! Yritys eli oikeastaan työntekijät ovat olemassa tosiaankin VAIN siksi, että he "tuottavat omistajalleen mahdollisimman paljon suhteessa yrittäjän tekemään työmäärään". Siinä olet oikeassa.

Marttyyrimaisuutta on yrittäjien tehtailema illuusio siitä, että yrittäjä joutuu tekemäään kovasti töitä (kuten todettu, ei pidä paikkaansa) ja tämä yrittäjien usein hokema "yrittäjän riski". Mikä riski? Riski siitä, että työntekijä ei hoidakaan niitä neljää uutta taloyhtiötä ja irtisanoutuu, kun koko yhtälö on aivan naurettava?

Eihän se mitään riskiä ole, jos sitä vastaan voi suojautua "vakuutuksella" eli maksamalla työntekijälle niin suurta palkkaa, että työntekijä ei irtisanoudu. Kun vakuutukset eli työntekijöiden palkat on kohdillaan, ei yrittäjällä ole mitään riskiä isännöintitoimialalla.

isännöitsijäRe: Ei uusia asiakkaita, kiitos!10.11.2018 17:50
"Se vanha nyrkkisääntö eli isännöitsijän kuukausipalkka on noin kolmannes taloyhtiöiden verottomasta kuukausihinnasta kannattaa pitää tässäkin muistissa. Eli jos uuden kohteen veroton kuukausihinta on 600 euroa, niin siitä pitäisi siis lohkaista se oma siivu isännöitsijän palkkaan."

Täyttä asiaa. Ei voi olla, että työntekijäisännöitsijälle laitetaan vaikkapa kolme taloyhtiötä lisää, ja palkka ei muutu ollenkaan. Eihän sellaista voi olla. Väkisinkin työmäärä lisääntyy ja koska ylitöistä ei isännöintitoimistoissa keskimäärin makseta mitään, kuvioksi muodostuu se, että yrittäjä ottaa kolme uutta taloyhtiötä asiakkaaksi, sulloo kaiken uuden rahan omaan taskuunsa ja työntekijät hoitavat lisääntyneen työmäärän tekemällä satunnaisesti palkattomia ylitöitä. Missä menee raja? Kuinka paljon voi teettää palkattomia ylitöitä? Onko 60 tuntinen työviikko vielä kohtuullinen, kun työntekijä paiskii 20 tuntia ylitöitä ilman palkkaa?

Tämähän on ihan käsittämätön tilanne! On silti hienoa, että ketjun lukija "työntekijäisännöitsijä" ymmärtää yllä kuvailtua yrittäjää. Minä nimittäin en ymmärrä :D



Vastaa viestiketjuun

Otsikko:*
Viesti:*
Lähettäjä:*
Sähköpostiosoite:
Lähetä vastaukset sähköpostiini: